נבחרים

על יפוי כח מתמשך

כתיבת רשימה זו נעשית בעיצומה של מגפה עולמית מתפרצת לכל עבר המחייבת אותנו להתכנס בתוך עצמנו, להסתגר ולהתרחק גם מהיקרים לנו מכל ולשבת בדל"ת אמותינו. מצב הדברים הזה טומן בחובו, באופן טבעי, מחשבות רבות גם על השליטה שיש לאדם על חייו ומשפחתו וגם על העתיד. 

מתוך כך, נביא כאן, על אודותיו יפוי כח מתמשך המהווה, בין היתר, כלי לתכנון ועשוי להקנות אחיזה טובה יותר בשליטה בגורלנו. 

פתח דבר

יפוי כח מתמשך הינו כלי משפטי תקף בישראל, החל משנת 2016, ומהווה חלק מרפורמה מקיפה ויסודית בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן: "חוק הכשרות המשפטית")[1]. במסגרת רפורמה זו, נעשה שינוי רחב באשר לאפוטרופסות "הקלאסית" בפיקוחו של בית המשפט, ופרט ליפוי הכח המתמשך נוצרו עוד כלים משפטיים חדשים: מסמך הבעת רצון, הנחיות מקדימות לאפוטרופסות ותומך בקבלת החלטות (להלן: "הכלים החדשים של חוק הכשרות המשפטית"). 

הכלים הללו נועדו למצב בו אדם אינו כשיר עוד לקבל החלטות לגבי עצמו והוא בבחינת נוכח / נפקד ונעדר כשרות משפטית. הוא כאן עימנו באופן פיסי וקיומי, בלבד, אך אינו איתנו מכל בחינה אחרת מפאת מצבו הרפואי, מצבו השכלי ו/או הנפשי.

עוד חשוב להדגיש שיפוי כח מתמשך אינו תחליף לצוואה ואין לו כל תוקף משפטי לאחר פטירתו של אותו אדם וכי המסמך המשפטי התקף היחיד לגבי מה יעשה ברכושו של אדם לאחר לכתו הינו צוואה.  

יפוי הכח המתמשך נערך על ידי עורכי דין שעברו הכשרה מתאימה לכך לפי חוק הכשרות המשפטית ונחתם על-ידי הממנה ועל ידי מיופי כוחו. בהמשך, נבדק המסמך במחלקה הייעודית לכך במשרד המשפטים ולאחר קבלת אישורה מופקד המסמך בידי אותה מחלקה. 

הפקדת המסמך אין פירושה כניסתו לתוקף של יפוי הכח המתמשך. ברירת המחדל על פי חוק הכשרות המשפטית לעניין כניסתו לתוקף של יפוי הכח הינה הצהרה של מיופה הכח אליה נלווית חוות דעת רפואית של פסיכיאטר / גריאטר הקובעת שהממנה אינו כשיר עוד לקבל החלטות לגבי מצבו וכן פרטים נוספים ולאחר קליטת ההצהרה במשרד המשפטים יפוי הכח המתמשך נכנס לתוקף לכל דבר ועניין בהתאם לפרוצדורות המקובלות בעניין זה. באפשרותו של הממנה לקבוע כי יפוי הכח ייכנס לתוקף בתנאים אחרים וכן לקבוע הוראות נוספות לגבי מועד כניסתו לתוקף אך מפאת קוצר היריעה לא נרחיב על כך כאן. 

בטרם נרחיב על יפוי הכח המתמשך המקיף, ולאור התפרצות נגיף הקורונה, אציין כי באפשרות הממנה לעשות יפוי כח מתמשך לעניינים רפואיים בלבד. יפוי כח מתמשך רפואי, כשמו כן הוא, ומכיוון שהוא נוגע לתחום הרפואה בלבד, יכול שייחתם על ידי הממנה בפני רופא, אחות, עובד סוציאלי או עו"ד ואילו מיופי הכח יחתמו לאחר חתימת הממנה בפני עורך דין וניתן יהיה להפקידו. 



ייפוי כח מתמשך - attorney-omer-rottenberg.m4a

הנחיות מקדימות וחלוקת סמכויות

רשימה זו, עוסקת כאמור ביפוי הכח המתמשך אולם אם נסתכל בראייה רחבה על הכלים החדשים של חוק הכשרות המשפטית, ניתן להבחין בשני משתנים עיקריים: מתן האפשרות והעידוד של הממנים את מיופי הכח להביע את דעתם בקול ולומר אותה כבר כעת. השני – העברת ההתנהלות בנושאים אלו מבית המשפט לחיק המשפחה ולמכרים של אותם הממנים ביפוי הכח המתמשך, כאשר לפעולות מסוימות המנויות בחוק – כגון מכירה / שעבוד דירה, עדיין נדרש, כמובן, אישור בית המשפט לביצוע הפעולה.

המגמה לעודד את הממנה להשמיע את דבריו בקול רם וברור וכבר כעת משתקפת היטב בשינוי החקיקה שנעשו בחוק הכשרות המשפטית. כל ארבעת הכלים המשפטיים החדשים של חוק הכשרות המשפטית מאפשרים לממנה לתת הנחיות מקדימות מפורטות ומקיפות למיופי כוחו כאשר הבחירה אם להעלותן ואופן ניסוחן נתונים לשיקול דעתו של הממנה ועורך המסמך והכל בהתאם להוראות החוק.

לטעמי, בהחלט יש מקום לנסח הנחיות מקדימות בכל מקרה ולא רק למסרם בעל פה או להסתמך באופן עיוור על שיקול דעתם העתידי של מיופי הכח. כתיבה ופירוט של ההנחיות המקדימות יכול להיות פתח לדיון עליהן ולתיאום ציפיות בין הממנה לבין מיופי הכח ובינם לבין עצמם וכך ניתן לדייק את ההנחיות ולחזק את תחושת הבטחון של הממנה במיופי הכח שיטפלו בו ובענייניו כפי שהיה רוצה וכפי שפירט בהנחיות המקדימות. כך, לדוגמה, כדאי שהממנה יבהיר האם ברצונו להשאר בבית גם לאחר כניסת יפוי כח המתמשך לתוקף או לעבור לדיור מוגן ובאיזה שלב.

עוד יצוין כי באפשרותו של הממנה לקבוע אם לאחר כניסת יפוי הכח לתוקף יש להעדיף את רצונו כפי שהוא משתקף בהנחיות המקדימות או את רצונו כפי שיביע באותו שלב ולאחר שיפוי הכח נכנס לתוקף והממנה למצב של אי כשרות משפטית.

באפשרותו של הממנה גם לחלק את הסמכויות בין בני המשפחה השונים כאשר על פי יפוי הכח, תחומי הסמכות נחלקים ל-3 קטגוריות: עניינים רכושים, עניינים אישיים שאינם עניינים עניינים רפואיים ועניינים רפואיים. הממנה יכול גם לחלק את התחומים השונים לתת-תחומים ובהנחיות המקדימות לפרט הם מיופה כח בתחום מסוים סוברני לפעול לפי שיקול דעתו באותו תחום או שעליו להתייעץ עם מיופי הכח האחרים ובהתאם להחלטה המקובלת על כולם או רובם.

לטעמי, כדאי לחלק את הסמכויות בין מיופי הכח השונים, בהתייעצות משותפת גם עימם, ולקבוע בפרק ההנחיות המקדימות כי להחלטות שונות יידרש שיקול דעת של מיופה הכח בלבד, לאחרות על פי החלטת הרוב ובמקרים אחרים על פי החלטה פה אחד (לדוגמה, ניתן לקבוע כי הוצאה כספית עבור הממנה למעלה מסכום מסוים תחייב החלטה פה אחד של כל מיופי הכח). לדעתי, מצב דברים זה עדיף, במרבית המקרים, על קביעה גורפת שכל מיופי הכח יהיו בעלי סמכויות בכל התחומים שכן קביעה גורפת כזו עלולה להביא למחלוקות בין מיופי הכח, להעברת מידע חלקית וגם להכביד פרוצדוראלית. כך לדוגמה, חתימה על הסכם שכירות תחייב חתימות שלושת מיופי הכח במקום אחד מהם שיפעל בהתאם להחלטה שהתקבלה בין מיופי הכח. נסייג ונאמר שאם המצב המשפחתי רעוע וקיימת חשדנות הדדית מרובה עדיף לקבוע את חלוקת הסמכויות בצורה אחרת.

פרט לבני משפחה, באפשרותו של הממנה לייפות את כוחם גם של אנשי מקצוע כגון, עורכי דין, רואה חשבון, רופא או תאגיד אפורטוסות במידה והממנה אינו בוטח בבני משפחתו בנושאים מסוימים ו/או במידה והממנה ערירי ונעדר קרובי משפחה.

מעבר לחלוקת הסמכויות וההנחיות המקדימות נדרש הממנה להכרעות לא פשוטות כלל וכלל. כך, לדוגמה, נדרש הממנה להכריע האם למיופי כוחו יהיו בעלי סמכות לתת בשמו הסכמה לבדיקה, טיפול או אשפוז פסכיאטרי או שחרור מאשפוז פסכיאטרי במחלקה ו/או בבית חולים פסכיאטרי והאם בסמכות מיופה הכח לכפות את הסכמתו על הממנה במידה והממנה מביע את התנגדותו הנחרצת (במקרה כזה על הממנה לחתום על הסכמתו המפורשת בטופס נפרד מול פסיכיאטר).

סעיף 32לא' לחוק הכשרות המשפטית העוסק בהנחיות המקדימות קובע שבאם ניתנו הנחיות מקדמיות על מיופה הכח לפעול לפיה אלא אם קבלת ההחלטה או ביצוע הפעולה הם בלתי אפשריים (גם לא בקירוב), כרוכים בהוצאה שהממנה אינו יכול להרשות לעצמו להוציאה, נוגעים בחוסר חוקיות או עלולים לגרום נזק לממנה. כמו כן, אין מיופה הכח חייב לפעול על פי ההנחיות המקדימות בעניין אישי מהותי או רפואי מהותי אם הממנה מתנגד לכך בשעת מעשה התנגדות נחרצת (בכפוף לסייג האמור לעיל). במקרים כאלו, באפשרות מיופה הכח לפנות לבית המשפט לקבל הוראות בנושא.

כמו כן, מיופה הכח אינו רשאי בכל נסיבות שהן לפעול להמרת דתו של הממנה, לתת הסכמה בשם הממנה למסירת ילד לאימוץ, להשתתף במקומו בבחירות או לבצע פעולות לפי חוק החולה הנוטה למות, תשס"ו-2005, לגביהן יש לתת הנחיות רפואיות מקדימות בפרוצדורות הקבועות בחוק הנ"ל ולהפקידן במשרד הבריאות.

זאת ועוד, באם הממנה עצמו משמש כאפוטרופוס של אדם אחר, מיופה הכח אינו יכול לפעול במישור זה בשם הממנה על פי יפוי הכח המתמשך אלא אם הממנה חתם בנוסף גם על מסמך הבעת רצון ולפי מסמך התבקש מיופה הכח לפעול בשמו של הממנה בנוגע לענייניו של האדם שלגביו הוא משמש כאפוטרופוס. על כך, נרחיב במאמר נפרד לגבי מסמך הבעת רצון הנ"ל.

סמכות בית המשפט וביטול יפוי הכח

כפי שנאמר מעלה, מגמה נוספת העולה מבחינת הכלים המשפטים החדשים של הכשרות המשפטית הינה העברת מרבית הסוגיות הכרוכות בטיפול במי שנעדר כשרות משפטית לחיק המשפחה והמעגל החברתי של הממנה ואל מחוץ לגדרי בית המשפט.

כך, לדוגמה, בית המשפט לא ימנה אפורטפוס לאדם במקרה שהופקד יפוי כח מתמשך לאותם עניינים לגביהם מתבקשת האפוטרופסות. יחד עם זאת, בית המשפט עודנו גורם מפקח ומאשר בסוגיות כבדות משקל כגון: עסקה במקרקעין (למעט השכרה בשכירות חופשית לתקופה שלא תעלה על חמש שנים), הסתלקות מעזבון או מחלק ממנו,מתן ערבות או הלוואה, פעולה כלכלית מעל הסכומים הקבועים בחוק הכשרות המשפטית. פעולות אלו שיעשו בלא אישור בית משפט יהיו נעדרות כל תוקף משפטי ועלולות להפקיע את סמכות מיופה הכח להמשיך ולפעול בשמו.

לבית המשפט גם סמכות לבטל את יפוי הכח באם התקיימו הנסיבות המנויות בחוק בהן, בין היתר: מיופה הכח אינו מפעיל את סמכויותיו כראוי וכתוצאה מכך נגרמת פגיעה לממנה, יפוי הכח ניתן כתוצאה ממרמה, התקיימו נסיבות בהן אין די ביפוי הכח ויש למנות אפוטרופוס באופן מלא או חלקי.

בנוסף לסמכות בית המשפט לבטל את יפוי הכח המתמשך במקרים מסוימים, הממנה רשאי להודיע על ביטול יפוי הכח או לשנותו כל עוד לא נכנס יפוי הכח לתוקף. כמו כן, סעיף 32כב' לחוק הכשרות המשפטית קובע נסיבות בהן יפקע תוקפו של יפוי הכח המתמשך ובהן, בין היתר: פטירת הממנה או מיופה הכח, התפטרות מיופה הכח, גירושין (בנסיבות בהן מיופה הכח נשוי לממנה והנישואין הסתיימו לאחר כניסת יפוי הכח לתוקף) ועוד.

לסיכום, נאמר שיפוי כח מתמשך הינו אחד מהכלים המשפטיים החדשים של הכשרות המשפטית המהווה כלי לתכנון עתידי למצב בו אדם נעדר כשרות משפטית. בעולם בו תוחלת החיים מתארכת, כמו גם בעולם בו משתולל לפתחנו נגיף העלול, בין היתר ולא עלינו, לגרום לתוצאה דומה ולו באופן זמני, כדאי להקדיש מחשבה נוספת לכלים המשפטיים החדשים של הכשרות המשפטית.


[1] למבקשים להעמיק - מצ"ב קישור למדריך לממנה ביפוי כח מתמשך של משרד המשפטים

אין באמור לעיל כדי להוות חוות דעת משפטית

ואין באמור לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני

כל הזכויות שמורות – רוטנברג עומר, עו"ד

משרד: רח' בן גוריון 22, הרצליה 4678525

טל: 072-2502512; פקס: 072-2502521; נייד: 052-3984154;

email:  

×
השארו מעודכנים

כשתירשמו לבלוג, נשלח אליכם מייל כשיהיו עדכונים חדשים באתר כדי שלא תפספסו.

על מסמך הבעת רצון
You have successfully installed EasyBlog